Klantcase: Yumeko
Yumeko is een webshop die biologisch & fairtrade beddengoed en badgoed verkoopt. Hierbij staat de impact op het milieu centraal. Duurzaamheid is het uitgangspunt. De ecologische producten van Yumeko zijn enkel online te bestellen via de website of via online marketplaces, zoals BOL.com. Aan de Herengracht in Amsterdam bevindt zich de showroom. Hier kunnen klanten de materialen bekijken en aanvoelen. Maar vooralsnog vinden de verkopen alleen online plaats. Lan Nguyen, verantwoordelijk voor webdevelopment bij Yumeko, vertelt ons wat de Magento 2-koppeling het bedrijf oplevert.
Van Magento 1 naar Magento 2
In 2017 stapte Yumeko over van Magento 1 naar Magento 2. Voor Magento 1 had Yumeko al een koppeling met Exact Online op ons xCore-platform, dus toen ze overstapten naar Magento 2 was de overstap naar een Magento 2-koppeling van xCore vanzelfsprekend. Lan: “De koppeling heeft Gerald van xCore bij ons geïmplementeerd. Hij was ook diegene die in het najaar van 2021 aangaf dat we automatisch konden afletteren. We zaten er al aan te denken, maar hadden ons nog niet georiënteerd. Dat de Aflettermodules ook via het xCore-platform werken, vind ik ideaal. Dus we kunnen sinds een aantal maanden ook automatisch afletteren. Omdat we in Magento een aantal kolommen moesten toevoegen, zodat ordernummers goed gematcht kunnen worden, hebben we de Aflettermodules ook laten implementeren.”
Afletteren
Yumeko verkoopt haar producten in Nederland, België en Duitsland en is de afgelopen jaren hard gegroeid. Dus naast de Magento-koppeling was automatisch afletteren ook noodzakelijk. “Het handmatig afletteren was eigenlijk niet meer te doen. Ook omdat we in het buitenland gebruik maken van marketplaces, zoals Avocadostore in Duitsland. Mijn collega die eerst handmatig afletterde, moest soms een hele lijst met ordernummers opzoeken om het vervolgens handmatig te matchen. Dat was echt teveel werk. De Aflettermodules kwamen dus ook als geroepen, net voor de winterperiode – ons beste seizoen – en Black Friday aan. Als ik mijn collega moet geloven, is haar werk gemakkelijker geworden.”
Meer dan tien jaar klant van xCore
Al meer dan tien jaar maakt Yumeko gebruik van de koppelingen van xCore. “Toen we kozen om met Exact te werken, werd xCore ons aangeraden door een consultant van Exact. Ik werkte toen nog niet bij Yumeko.” In de eerste jaren maakte de webshop gebruik van de Magento 1 Plug-in, daarna stapten ze over naar de Magento 1-koppeling via het xCore-platform. “Met de overstap naar Magento 2 stapten we ook over de naar de Magento 2-koppeling. Samen met xCore hebben we hard gewerkt aan het synchen van de customer type in Magento naar de custom field in Exact. We zijn er langer mee bezig geweest dan nodig was doordat de communicatie niet helemaal lekker liep vanuit xCore en vanuit Exact. Maar uiteindelijk is het gelukt gelukkig. Vorige week heb ik nog een check gedaan en nu verloopt alles goed. Achteraf gezien weten we hoe we beter te werk hadden moeten gaan.”
Onmisbare tool
“De Magento-koppeling is een tool die we nodig hebben. Het levert ons efficiency op. Bij ons intern begint het proces van collecties creëren, bepalen welke producten we toevoegen en SKU’s aanmaken bij de inkoop, dus dan willen we dat ook met Exact. Daarom hebben we de productsynchronisatie omgedraaid; niet van Magento naar Exact, maar andersom. Gerald heeft ons ook geholpen Exact te optimaliseren en de omgekeerde productsynchronisatie te realiseren. We zijn de laatste jaren ook steeds meer Exact gaan gebruiken, zoals het bijhouden van productinfo, producten aanmaken vanuit Exact, facturen opmaken en de Exact-data gebruiken. In de toekomst hopen we ook dat Exact een systeem wordt dat we bijvoorbeeld voor onze voorraadbeheer kunnen gebruiken. Daarin zijn we nog steeds zoekenden.”
Naamsbekendheid vergroten
Yumeko is nu goed op weg hun marktaandeel in Nederland, België en Duitsland te vergroten. “Onze naamsbekendheid is nog niet heel groot, dus daar werken we hard aan. Begin vorig jaar hebben we voor het eerst een televisiecampagne gehad. Ook gaan we voor duurzame partnerships. In Duitsland proberen we ons te focussen op online advertising en dit jaar gaan we kijken welke marketingkanalen we in België kunnen inzetten. Er zit nog veel potentie in deze drie landen, dus daar leggen we eerst onze focus. Op de lange termijn kunnen we kijken in welke landen we nog meer een webshop kunnen openen. Bovendien moeten we ook rekening houden met de markt van het desbetreffende land. In Duitsland hebben ze bijvoorbeeld andere dekbedmaten en kennen ze onze instopstroop van het dekbedovertrek niet, zij gebruiken altijd een rits. Dus voordat we een markt willen betrekken, moeten we eerst marktonderzoek doen.”
Yumeko
Gestart in 2010 en gevestigd in Amsterdam. Gespecialiseerd in Biologisch & fairtrade beddengoed. Yumeko werkt met Magento 2 & Exact Online koppeling en de Aflettermodule Adyen, PayPal, BOL.com (BE + NL) en Avocadostore (DE).