Klantcase: Colomoda
Sinds 2010 verkoopt Colomoda herenondergoed op B2B-niveau. In samenwerking met Colombiaanse fabrikanten en merken wordt exclusief ondergoed geproduceerd bestemd voor winkels en webshops die zich willen onderscheiden.
Onder Colomoda vallen tevens vier andere webshops die zich focussen op de consument. De webshop Menwantmore.nl verkoopt meerdere ondergoedmerken in het luxesegment. Menwantmore.com is de Engelstalige versie van de webshop. Daarnaast is onlangs WOW! Underwear overgenomen, waar sexy mannenondergoed wordt verkocht. En de vierde webhop Bamboosa focust zich op bamboe ondergoed en sokken.
Janwillem de Kwaasteniet is de oprichter van Colomoda. Sinds 2017 werkt hij met de koppelingen van xCore. In totaal gaat het om vier Lightspeed & Exact Online koppelingen en één Shopify & Exact Online koppeling. Daarnaast worden de Aflettermodules voor Mollie, Paypal en Amazon gebruikt.
“Wat je kunt automatiseren, moet je automatiseren”
Janwillem: “Ik ben gaan ondernemen met als doel meer vrijheid voor mezelf te creëren. Dat doe ik door een onderneming op te bouwen waarbij ik niet op locatie hoef te zijn en waarbij ik er ook niet altijd aan hoef blijven te trekken. Dit betekent dat ik bezig ben een onderneming op te zetten die schaalbaar is en zoveel mogelijk geautomatiseerd is. Daar horen ook de koppelingen bij, omdat ik hiermee het werk automatiseer. Ik ben van mening dat als je werk kunt automatiseren, dat je dat moet doen.”
Implementatie laten uitbesteden
In 2017 is Colomoda de e-fulfilment gaan uitbesteden. Daar hoorde ook de inrichting van Exact Online bij en het leggen van de koppelingen tussen de webshops en Exact Online. “Toen ik Exact Handel afnam, raadde Exact me ook de koppelingen van xCore aan. Zo ben ik bij jullie terecht gekomen. Mijn contactpersoon werd Gerald en daar ben ik blij mee. Hij heeft de Exact-implementatie gedaan en tegelijkertijd de koppelingen gelegd. Gerald heeft kennis van zaken, omdat hij zelf ook een webshop heeft gehad. Hij weet goed de vertaalslag van commercieel naar administratief te maken en andersom, en dat vind ik fijn.”
Tijdswinst
Met de komst van Exact Online en de webshopkoppelingen heeft Janwillem een groot deel van Colomoda weten te automatiseren en dat levert tijdswinst op. “De processen verlopen nu goed, zonder dat we er omkijken naar hebben. We hebben duizenden orders per jaar en we groeien dit jaar flink. Die orders kunnen we niet allemaal handmatig verwerken. Met de koppelingen voorkomen we fouten en kunnen we preciezer en efficiënter werken. Uiteraard is menselijke controle af en toe nog nodig, omdat er altijd uitzonderingen zijn, maar het grootste deel is geautomatiseerd. Het sneller kunnen werken met minder fouten geldt overigens ook voor de Aflettermodules. Ook het afletteren levert ons heel veel tijdsbesparing op.”
Toekomstplannen
Een groot deel van onze werkzaamheden is nu geautomatiseerd”, vertelt Janwillem. “We hebben nu ook iemand op kantoor aangenomen, waardoor ik meer ruimte heb om me te focussen op de strategie en groei. Onze huidige business willen we laten groeien, maar we willen ook nieuwe segmenten binnen de ondergoedbranche toevoegen. We beseffen ons ook dat we met ons huidige aanbod herenondergoed in het hoge segment wel een beetje tegen het plafond aanzitten. Daarom zijn we ook aan het kijken welke nieuwe markten we kunnen aanboren.”
Colomoda
Colomoda verkoopt sinds 2010 exclusieve ondergoedmerken voor mannen, in samenwerking met Colombiaanse fabrikanten. Onder Colomoda vallen vier webshops; Menwantmore.nl, Menwantmore.com (de Engelstalige variant), WOW! Underwear en Bamboosa.