Klantcase: MeubelBaas
MeubelBaas verkoopt, de naam zegt het al, meubels. Tweederde van de verkoop verloopt online, het overige deel wordt verkocht in de winkel in Apeldoorn. MeubelBaas is opgericht door Kjelt van den Hazel en Mathé Booij. We vroegen hen naar het succes van MeubelBaas en hun ambities.
MeubelBaas maakt gebruik van Shopify, en lanceert binnenkort hun nieuwe website: www.meubelbaas.nl. Daarnaast maken ze gebruik van Picqer en verschillende Aflettermodules. “Klanten verwachten verschillende betaalmethodes in de meubelbranche, zoals achteraf betalen en in drie termijnen betalen. Die betaalmethodes willen we allemaal goed kunnen afletteren.”
Online marketing
Mathé: “We zijn nu drie jaar bezig. De eerste maanden hielden we ons vooral bezig met het inkopen van retourmeubelen en deze weer doorverkopen. Maar vrij snel, na een paar maanden, zijn we overgegaan op het in- en verkopen van nieuwe meubelen. Vanaf dat moment zijn we ook verdergegaan onder de naam MeubelBaas. Toen corona begon, zijn we ons meer gaan focussen op online marketing.” “We begonnen met het maken van video’s van ons en onze meubels,” vult Kjelt aan. “Daarnaast zijn we online gaan adverteren. Heel veel adverteren. We adverteerden bijvoorbeeld met dat we direct kunnen leveren en dat sloeg heel erg aan. Onze video’s werden ook goed ontvangen. We probeerden grappige, maar soms ook flauwe video’s te maken. We merkten dat dat werkte; we kregen er veel volgers bij en ons bedrijf groeide. In die periode zijn we van drie naar acht mensen op kantoor gegaan.”
Shopify
MeubelBaas maakt gebruik van een Shopify-webshop. Kjelt: “We gingen steeds meer betaalmethodes aanbieden, want klanten verwachten verschillende betaalmethodes in de meubelbranche, bijvoorbeeld achteraf betalen of in drie termijnen betalen. Ook merkten we dat het boekhoudpakket dat we hadden niet meer toereikend was. We zijn toen gaan zoeken naar een nieuw boekhoudpakket en dat is Exact Online geworden. Om al die verschillende betaalmethodes te automatiseren en de data van Exact Online met Shopify up-to-date te houden, hadden we koppelingen nodig. Toen zijn we bij jullie uitgekomen.” Mathé: “We hadden ons eerst georiënteerd en gekeken naar welke partijen marktleider zijn in automatiseringen. Ook hebben we navraag gedaan bij Exact. We gebruiken nu de Shopify & Exact Online koppeling, Picqer & Exact Online koppeling en verschillende PSP’s, zoals Shopify Payments, Pay., Klarna en Bol.com. We wilden een partij kiezen die alles kan koppelen en dat zijn jullie geworden.”
Consultant
“De koppelingen hebben we zelf geïnstalleerd”, vertelt Kjelt. “Dat ging wel goed, alleen merkten we, naarmate de tijd vorderde, dat er updates kwamen waarna niet alles meer klopte. Daar hebben we wel even gedoe meegehad. Toen hebben we de hulp van Gerald, jullie consultant, ingeschakeld. Hij heeft ons veel geholpen en problemen op kunnen lossen.” Mathé: “In het begin waren we een beetje zoekende binnen de mogelijkheden van xCore, maar uiteindelijk hebben we met Gerald een fijn contact dat bij ons bedrijf past. Hij heeft veel boekhoudkundige kennis en kennis van Exact. Daarnaast heeft hij verstand van de koppelingen, dus hij weet Exact Online en de koppelingen goed in te stellen. We proberen nu op vaste momenten een afspraak met hem in te plannen, zodat we zeker weten dat alles goed geautomatiseerd is.”
Koppelingen zijn minder foutgevoelig dan een mens
Ook voor MeubelBaas leveren de koppelingen met Shopify en Picqer en de Aflettermodules tijdswinst op. Kjelt: “We hoeven niet meer handmatig te matchen en af te letteren. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen, waardoor je er nog wel tijd aan moet besteden, maar ten opzichte van alle transacties die plaatsvinden en hoeveel er fout gaat, levert het ons vooral tijd op. Het scheelt ook dat de accountant er minder druk mee is. Naast efficiëntie en tijdswinst is de foutgevoeligheid ook minder. Het systeem is scherper dan een mens. In principe kijk ik alleen nog maar naar de gevallen die niet goed gematcht zijn. Bij de rest ga ik ervan uit dat het goed is.”
Hard groeien
In de toekomst wil MeubelBaas graag de huidige groei doorzetten en de service en de snelheid nóg meer verbeteren. Mathé: “In de meubelbranche willen we een voorbeeld zijn als het gaat om service en snelheid. En misschien willen we ons assortiment wel wat breder trekken; met meubels kun je alle kanten op. We hebben een magazijn en het logistieke proces ook goed voor elkaar, misschien dat we andere artikelgroepen ook wel gaan toevoegen. Wellicht onder een andere conceptnaam.” Kjelt: “Misschien willen we wel een tweede webshop. We zijn er nog over na aan het denken hoe we willen uitbreiden. xCore zou hier ook een rol in kunnen spelen. Als wij tevreden zijn en we weten hoe xCore werkt, dan zullen we er zeker weer gebruik van maken. Ook in de toekomst bij nieuwe concepten.”
MeubelBaas
MeubelBaas verkoopt meubels, zowel via hun webshop als via hun winkel in Apeldoorn. MeubelBaas is opgericht door Kjelt van den Hazel en Mathé Booij.