Klantcase: Orangefit
Sinds 2014 biedt Orangefit volledige plant-based shakes. De producten van Orangefit staan bekend om hun kwaliteit, eenvoud in samenstelling en zijn geschikt voor iedereen die een gezonde levensstijl nastreeft. Het ondernemersverhaal van Rens Slik, bedenker en eigenaar van Orangefit, begon niet met eiwitshakes, maar met superfoods. Rens vertelt ons over het ontstaan en de groei van Orangefit en welke rol xCore speelt in het automatiseren van processen.
Van superfoods tot shakes
Een aantal jaren geleden stak Rens al zijn geld in het opzetten van een bedrijf in superfoods. “Op het moment dat ik de website lanceerde, was de hype eigenlijk al voorbij. En dat merkte ik ook; de verkopen liepen slecht en ik zag mijn producten als kiloknaller bij de drogist liggen. Ik baalde, want ik had al mijn geld in deze webshop gestopt.” Hij ging echter niet bij de pakken neerzitten; bij een vriend met meerdere sportscholen kon hij de marketing doen. En zo ontstond er al snel een nieuw ondernemersidee. “Ik liep in die sportscholen rond en zag dat iedereen aan de eiwitshakes zat. Toen dacht ik: daar kunnen nog weleens kansen liggen.” Rens ontdekte dat vrijwel alle eiwitshakes dierlijke eiwitten bevatten en er geen plantaardige opties waren. “Ik heb weer contact opgenomen met dezelfde leverancier van de superfoods. Hij bood plantaardige eiwitten aan en die ben ik gaan verkopen.”
Duur en niet lekker
Rens bouwde de webshop om en deelde flyers uit op sportscholen. Zijn verhaal was goed; geen dierlijke, maar plantaardige eiwitten die beter zijn voor je lichaam én geen pukkeltjes als gevolg van het gebruik. De bestellingen begonnen binnen te stromen en Rens was nieuwsgierig of het product in de smaak viel bij zijn klanten. “Ik belde de mensen die hadden besteld en vroeg wat ze ervan vonden. Niet iedereen was enthousiast, ze vonden het te duur, niet lekker en konden zich niet associëren met het merk. Maar iedereen wilde het tóch blijven gebruiken, omdat ze merkten dat hun lichaam er beter op reageerde. Dit was voor mij de trigger om een eigen merk op te richten, omdat ik ervan overtuigd was dat ik een beter product op de markt kon zetten. Ondanks dat ik geen ervaring had met het ontwikkelen van een plantaardige eiwitshake, al mijn geld had geïnvesteerd in de superfoodonderneming en veel risico nam, besloot ik er samen met mijn compagnon Max vol voor te gaan.”
Eiwitshakes voor iedereen
En hiermee was Orangefit geboren; plantaardige eiwitten beschikbaar voor iedereen. “We wilden geen associatie met een sportschool, geen donkere, zware en harde huisstijl. We kozen voor frisse kleuren, een vriendelijke benadering, een merk waar iedereen zich mee kan associëren; jong, oud, groot, klein.” Deze benadering heeft er nu, tien jaar later, toe geleid dat Orangefit marktleider is op het gebied van plantaardige eiwitshakes en voedingssupplementen. “Omdat we ons focussen op enkel en alleen plantaardige eiwitten, afstand hebben genomen van het sportimago en een toegankelijk merk hebben neergezet, zijn we een succes geworden. Bovendien bevatten onze producten zo min mogelijk ingrediënten. We willen het beste product bieden en zijn echt een clean label. Dit is vaak een reden voor mensen om klant te blijven en niet over te stappen naar andere merken waarvan je niet weet wat de ingrediënten zijn.”
Automatiseren waar mogelijk
Met zoveel orders is een goede koppeling natuurlijk geen overbodige luxe. Voor Rens was het snel duidelijk dat hij alles wilde automatiseren waar mogelijk. “De orders namen toe en wij zijn op een gegeven moment gaan uitbreiden naar meerdere landen. Om alles gestroomlijnd te laten lopen, móet je wel een koppeling hebben. Via Google kwamen we bij xCore uit.” Orangefit heeft meerdere Shopify-koppelingen en aflettermodules. De implementatie werd verzorgd door Gerald van xCore. “Uiteindelijk was de implementatie best complex en kwamen we niet uit met de standaardinstellingen van de koppeling. Daarvoor was een gedeelte maatwerk nodig en dat werkt perfect. Dit typeert jullie werkwijze; ‘kan niet’ bestaat niet en daarom hebben jullie meteen gekeken wat er met maatwerk mogelijk was. En dat gebeurt ook als ik een vraag of probleem heb, er wordt meteen actie ondernomen en dat vind ik fijn samenwerken. Duidelijke communicatie en korte lijntjes.”
Alle koppelingen in het xCore-dashboard
Orangefit maakt gebruik van meerdere aflettermodules, waaronder voor bol.com, PayPal en Amazon. “Ik vind het fijn alle koppelingen en aflettermodules bij één partij te hebben. Hiermee besteden we eigenlijk een stukje bedrijfsvoering uit en daar ben ik super blij mee. We hebben een dashboard waar we alle koppelingen kunnen inzien, wat de status is en wat er niet goed gaat. Voor ons is dat echt een meerwaarde. Voor elke handeling een ander programma en een andere partij levert zoveel extra werk op, daar zitten we niet op te wachten. Op deze manier kunnen we ons gewoon focussen op groei en nieuwe plannen maken. Dus de koppelingen van xCore bezorgen me een stuk minder hoofdpijn,” lacht Rens.
Meer oranje
De toekomst van Orangefit staat vooral in het teken van groei. Naast Nederland levert het bedrijf aan vrijwel alle andere Europese landen. De website is zelfs beschikbaar in het Engels, Duits, Frans, Italiaans en Roemeens. “Ons assortiment staat als een huis. Wij hebben niet een breed assortiment, omdat we ons op deze manier kunnen blijven focussen op kwalitatief goede producten. Hoe meer producten, hoe lastiger de focus. Daarom richten we ons volledig op groei. De wereld is al grijs genoeg, het is tijd voor wat meer oranje!”
Orangefit
Orangefit is een Nederlands merk dat plantaardige eiwitten en voedingssupplementen aanbiedt, met een focus op duurzaamheid en gezondheid. Ze bieden producten zoals eiwitshakes, vitaminen en maaltijdvervangers die 100% plantaardig, natuurlijk en vrij van kunstmatige toevoegingen zijn. Orangefit richt zich op het ondersteunen van een actieve en bewuste levensstijl.