Partnercases
-
2 juni 2025
Hoe Arboss kan groeien door automatiseren
ARBOSS is een familiebedrijf dat zich specifiek richt op beroeps- en veiligheidsschoenen. Hiermee zijn ze onderscheidend, omdat geen enkel ander bedrijf in de Benelux zich richt op enkel en alleen deze nichemarkt. Sinds 2022 staat John Gelden aan het roer en zet hij vol in op digitalisering. “Als je wilt groeien, moet je automatiseren,” zegt hij. De eerste stappen zijn gezet met de koppelingen van xCore, waaronder Lightspeed, bol en Picqer.
Beroeps- en veiligheidsschoenen
ARBOSS is een familiebedrijf dat zich volledig heeft gespecialiseerd in beroeps- en veiligheidsschoenen. Wat ooit begon als een agrarische groothandel in de jaren tachtig, groeide dankzij een slimme zet van de vader van John, het aannemen van het Nederlandse distributeurschap voor een veiligheidsschoenenmerk, uit tot een volwaardige importeur en groothandel. Inmiddels staat John zelf aan het roer. “We bieden een 360-graden service. Klanten kunnen bij ons terecht in de fysieke winkel, via onze webshop, via een brandstore én in onze pas- en meetservice op locatie. Dat is een volledig ingerichte bus die langsgaat bij industriële klanten, zodat medewerkers op locatie professioneel schoeisel kunnen passen,” vertelt John trots.
Enorme groei in online verkopen
Voor de webshop maakt ARBOSS gebruik van Lightspeed. Tijdens de coronapandemie verschoof de focus flink naar online verkopen. “Voor corona was online goed voor zo’n 5% van onze omzet, inmiddels is dat 45%,” vertelt John. Die groei bracht ook uitdagingen met zich mee. Het oude systeem kon de schaalvergroting niet meer aan. “We waren bezig met een overstap naar Exact Premium, maar toen crashte ons oude systeem compleet. Alles moest ineens in sneltreinvaart opnieuw opgebouwd worden.” Tegelijkertijd werd ook een nieuwe Lightspeed-webshop gelanceerd. “Dat gaf de doorslag: er moest nú een degelijke koppeling komen om alles goed te laten draaien en dat werd, na eerder kennis te hebben gemaakt op de Webwinkel Vakdagen, een koppeling van xCore.”
Zelf koppelingen implementeren
“Via de Webwinkel Vakdagen kwam ik in contact met jullie,” vertelt John. “Jullie overtuigden me met jullie verhaal op de beurs én Exact wees jullie aan als partner, dus toen dacht ik: dan moet ik daar gewoon op vertrouwen.” John maakte een account bij xCore aan en ging zelf aan de slag met de implementatie van de Lightspeed & Exact Online koppeling. “Ik wil snel kunnen schakelen. Dan is het geen optie om externe bureaus in te huren en te wachten op projectplanningen.” De eerste koppeling met Lightspeed had hij binnen twintig minuten werkend. Daarna volgden snel de integraties met bol.com en Picqer. “Jullie userinterface is heel gebruiksvriendelijk, dus ik heb de koppelingen van Lightspeed en bol.com zelf geïmplementeerd. Die bol.com & Exact Online koppeling was noodzakelijk om onze voorraad uit Lightspeed naar bol te sturen, en Picqer kwam erbij omdat Exact niet bepaald sterk is in logistieke processen. Bij Picqer zit standaard een implementatiepakket, dus dat hebben jullie voor mij gedaan.”
Scheelt een FTE
De logistieke koppeling met Picqer liep in het begin niet helemaal soepel. John schakelde de hulp van xCore in. “Ik diende een supportticket, waarna jullie mij goed hebben geholpen. Daar was ik echt blij mee, want door jullie kennis van niet alleen de koppeling, maar ook van Exact, bleek dat het aan de instellingen van Exact lag. Wat ik wel jammer vind, is dat het contact via een ticket liep. Ik bel liever even. Daarom heb ik nu een SLA Gold afgesloten, dan kan ik altijd direct iemand spreken. Dat vind ik fijner.” Nu alle koppelingen goed draaien, merkt John hoeveel tijd het bespaart. “Als ik alleen al kijk naar de koppelingen van Bol, Lightspeed en Picqer, dan scheelt dat ons zeker één FTE.” En voor de toekomst is hij van plan een verdere efficiëntieslag te gaan maken. “We onderzoeken nu of we via Amazon kunnen gaan verkopen. Ik zag dat jullie daar al een koppeling voor hebben, dus dat komt mooi uit. Die stap zou bovendien veel bijdragen aan de branding van onze eigen merken en daarmee aan onze zichtbaarheid in de markt.”
Klaar voor de toekomst
De ambitie is helder: ARBOSS wil de grootste worden in de markt voor beroeps- en veiligheidsschoeisel. Een langetermijndoel waar het familiebedrijf stap voor stap naartoe werkt. De huidige digitaliseringsslag speelt daarin een cruciale rol. “We hebben er twee jaar voor uitgetrokken en zitten nu in de laatste fase. In het derde kwartaal moet alles draaien.” Dankzij die focus op automatisering wordt de organisatie schaalbaar en klaar voor verdere groei. Daarbij blijft ARBOSS trouw aan zijn unieke positionering: puur en alleen gespecialiseerd in schoeisel en alles wat daarbij hoort. Geen brillen, geen bedrijfskleding; alléén beroeps- en veiligheidsschoeisel. Dat maakt ARBOSS uniek in de markt.
ARBOSS
Arboss is een gespecialiseerd familiebedrijf in beroeps- en veiligheidsschoenen. Met een webshop, fysieke winkel en mobiele meetservice biedt Arboss complete service en onderscheidt het bedrijf zich met diepgaande productkennis en een scherpe focus op schoeisel.