Rate limits voor je Exact Online koppeling
Elke Exact koppeling of app die beschikbaar is in de Exact Online App Store heeft te maken met rate limits. Dit houdt in dat een koppeling maximaal 5.000 keer per dag ‘contact’ mag maken met Exact Online om informatie uit te wisselen. Dit heeft Exact zo bepaald.
Als je met één of meerdere van onze koppelingen werkt en deze bereikt het limiet, dan krijg je van ons een melding dat je de ‘rate limits’ hebt bereikt. Je koppeling stop op dat moment tijdelijk met synchoniseren. Ok, hoor ik je denken, en dan…?
Daarom leggen we op deze pagina uit wat API rate limits zijn, hoe wij daarmee om gaan en wat je kunt doen als je tegen de limits aanloopt of erover heen gaat.
Wat zijn API rate limits?
API rate limits hebben te maken met een API (Application Programming Interface). De API zorgt voor de contacten tussen de verschillende software oplossingen, zoals Exact en je webshop. Dus als je bijvoorbeeld in de webshop een artikel aanmaakt dan kunnen we deze via de API ook laten aanmaken binnen Exact of vice versa. De limieten op het aantal contacten (ook wel veelal calls genoemd) heten rate limits. Binnen Exact Online is deze door Exact vastgesteld op 5.000 calls per dag. Overschrijd je de limieten? Dan wordt jouw verbinding (tijdelijk) afgesloten.
Onze koppelingen
xCore houdt vrijwel geen data van je vast. Alles word direct en realtime uitgewisseld. Op deze manier ben je altijd up-to-date, loop je het minste risico op bijvoorbeeld een datalek en voldoen we aan de AVG regels. We maken gebruik van de laatste techniek en blijven, in samenwerking met Exact, continu bezig met het optimaliseren van onze software. Ook voor ons geldt; hoe minder ‘calls’ hoe beter.
In veruit de meeste gevallen zul je nooit met de rate limits in aanraking komen, omdat het aantal calls binnen de 5.000 limiet vallen. Heb je echter veel mutaties, zoals heel veel artikelwijzigingen of verwerk je veel orders per dag, dan kan dit wel het geval zijn. In dat geval zal de koppeling pauzeren. Wat dan te doen?
- Soms niets. Zodra de limiet is bereikt pauzeert de koppeling. Mis je echter geen informatie die je op dat moment nodig hebt en verwacht je geen grote mutatie, dan kun je ervoor kiezen om te wachten tot de volgende dag. De koppeling gaat namelijk de volgende dag (om 00:00 uur) gewoon weer verder vanaf het punt waar hij gestopt is. Ook dan heb je weer 5.000 calls tot je beschikking.
- In alle andere gevallen. Bij ons melden. Schiet daarvoor een ticket in bij onze servicedesk. De vraag wordt zo snel mogelijk en met voorrang opgepakt. Wij kunnen met je mee kijken en waar nodig gelijk schakelen. Als officieel Exact partner en met duizenden koppelingen hebben we hiervoor directe lijnen met Exact.
- Heb je structureel veel mutaties en wellicht nog aanvullende wensen? Dan zou Exact Online Handel Premium of Exact Globe iets voor je kunnen zijn. Bij Exact Online Handel Premium kun je extra limieten ‘bijkopen’ en bij Exact Globe is er geen limiet. Wij praten je graag bij over de mogelijkheden. Neem hiervoor contact met ons op.
- Je Exact inrichting of koppeling optimaliseren. Exact Online en xCore zijn beide zo ontwikkeld dat je veel zelf kunt regelen en inrichten. Toch kan het zijn dat dat je door bepaalde instellingen of inrichting van Exact tegen de limieten aanloopt. Een second opinion kan je hierbij helpen. Onze consultants hebben een jarenlange ervaring in dit vakgebied en helpen je graag verder. Voor meer informatie neem dan contact met ons op.
Tip!
Wist je dat je per e-mail een notificatie kan ontvangen zodra je koppeling de rate limits heeft bereikt? Dit kun je in het xCore-platform instellen via ‘Mijn Account’. Je vindt het stappenplan om deze notificatie in te stellen in het nieuwsoverzicht in het platform.
Meer info
Wil je meer achtergrond en gedetailleerde info over de API rate limits en aanverwante onderwerpen ga dan naar: Knowledge Base – API limits (exactonline.com)