Klantcase: Haarshop
In 2003 richtte Guido Pleiter Haarshop.nl op. Zijn ondernemersreis begon met een eigen kapsalon. Hij voorzag klanten niet alleen van een nieuw kapsel, maar hij verstuurde ook vanuit zijn zolderkamer shampoos en beautyproducten naar klanten, omdat hij merkte dat daar vraag naar was. Deze vraag naar de producten groeide en omdat Guido een fascinatie heeft voor internet en technologie, besloot hij zijn eigen webshop op te richten waar hij zijn producten kan verkopen.
Denzell Bultman, product owner van Haarshop: “Inmiddels bestaat Haarshop twintig jaar en behoort de webshop tot de top drie online winkels op het gebied van haar en beauty in Nederland.”
Magento-shop
Guido bouwde zijn webshop zelf. Tien jaar voldeed de webshop, tot er in 2013 besloten werd om opnieuw de website te ontwikkelen, maar dan in Magento 1. In 2020 werd dat Magento 2. Denzell: “We leveren vooral particulier, dus B2C. Hier vallen ook de thuiskappers onder, die niet alles zakelijk inkopen. Voor onze zakelijke afnemers hebben we een speciale website ontwikkeld: Haarshoppro.nl. Op deze website kunnen ze een eigen account aanmaken waar interessante prijsafspraken gemaakt kunnen worden. Zo proberen we de zakelijke klant zo goed mogelijk te bedienen en hopen we dat we hiermee de klant aan ons binden.”
xCore, dé koppelpartij
Sinds 2015 maakt Haarshop gebruik van de koppeling tussen Magento en Exact Globe. “De voornaamste reden om toen op zoek te gaan naar een geschikte koppeling, was het gemak en het automatiseren van bepaalde processen. Dé partij op het gebied van koppelingen tussen Exact en Magento was toen dealer4dealer, nu xCore genaamd. We wilden een koppeling zonder te veel poespas, als het maar werkt. We hebben destijds kennis gemaakt met René en René (beide eigenaar van xCore) en toen werd ons meteen duidelijk dat ze kennis van zaken hadden. Dat gaf ons vertrouwen.”
Geen omkijken
“De samenwerking verloopt heel goed,” vindt Denzell. “Als de koppeling eenmaal staat en hij draait, dan heb je er geen omkijken naar. Dat vind ik zelf heel erg prettig. Uiteraard heeft de koppeling wel onderhoud nodig en moet je blijven updaten. Je ERP-systeem en webshop zijn de backbone van je organisatie. Dat moet gewoon goed functioneren. Ik vind het ook fijn dat ik toegang heb tot het xCore-dashboard. Als er bijvoorbeeld een order niet doorkomt, kan ik meteen kijken waar de error zit en deze terugkoppeling geven aan onze klantenservice. Ik kijk best vaak op het xCore-dashboard. Per synchronisatie kan ik filteren op errors. Dat is voor mij relevante informatie, omdat ik deze informatie ook mee kan nemen de organisatie in of juist kan neerleggen bij onze Magento-partij.”
Supportafdeling
Bij problemen weet Denzell onze supportafdeling te vinden. “Ik krijg altijd binnen 24 uur reactie. Als de vraag complex is, wordt het doorgeschoven naar jullie tweedelijnssupport. Simon helpt mij dan meestal. Hij heeft veel verstand van zaken, dat is fijn samenwerken. Ik weet wat ik aan hem heb. Dat geldt overigens ook voor de rest van jullie team! Ik zat bijvoorbeeld een keer met een flinke storing en toen heeft jullie developer Bas ons uit de brand geholpen. Aan het einde van de middag ontstonden problemen: orders die niet werden opgepakt door de koppeling. Bas heeft tot 19.00 uur op kantoor gezeten om dat te verhelpen. Dat vind ik super gaaf. Dan zet je echt een stapje extra voor de klant en dat wordt enorm gewaardeerd. Het is niet vanzelfsprekend dat je na werktijd blijft zitten, maar Bas deed dat wel. Dan verdien je een dikke tien!”
Tijdswinst en betrouwbaarheid
Ook voor Haarshop levert de Magento 2 & Exact Globe koppeling gemak op. “Processen worden geautomatiseerd door de koppeling. Dat levert tijdswinst op en dat zien we dan ook terug in de portemonnee. Ook levert het ons betrouwbaarheid op. De koppeling draait altijd, we hebben zelden een storing. Dat werkt heel erg prettig. Gevoelige informatie wordt tussen verschillende kanalen uitgewisseld, dan wil je een betrouwbare en veilige koppeling hebben.”
Internationale ambities
Voor de toekomst heeft Haarshop internationale ambities. “Op dit moment wordt er zo’n 85 procent aan de Nederlandse markt geleverd en 15 procent aan de Belgische markt. Na corona ziet het bedrijf de internationale bestellingen toenemen. “Daarom hebben we onlangs Haarshop.de voor de Duitse markt gelanceerd en de .com-versie is ook al geregistreerd. Hiermee willen we ons richten de op rest van Europa.” Ook het assortiment wil Haarshop uitbreiden. “Er zijn veel mooie producten die we nu nog niet hebben, maar wel van toegevoegde waarde kunnen zijn, voornamelijk op het gebied van beauty. Daar kunnen we nog in groeien.”
Haarshop
Haarshop is een webshop met een groot assortiment haar- en beautyproducten van meer dan 100 verschillende merken. Er wordt zowel B2B als B2C geleverd.