Van Picasso en Botticelli naar servicedeskcoördinator
5-jarig jubileum van multitasker Annette
Begonnen als officemanager, toen via servicedeskmedewerker en consultant uitgegroeid tot servicedeskcoördinator. Én ze zet ook nog eens elke xCore-collega op de foto: Annette is van alle markten thuis binnen xCore. In vijf jaar tijd heeft Annette een leuk, maar ook een bijzonder pad bewandeld binnen het bedrijf. Wat motiveert Annette, hoe is ze in deze verschillende functies beland en wat zijn haar ambities? We vroegen het haar.
Kunstacademie
Vanaf jongs af aan is Annette creatief. Na een studie fotografie te hebben gevolgd, was het voor haar dan ook een logische vervolgstap om aan de kunstacademie te gaan studeren. Annette: “Eenmaal afgestudeerd stond ik voor de keuze: onzeker aan een kunstenaarsbestaan beginnen of eerst geld verdienen. Ik koos destijds voor het laatste en kwam via Chayen (toen al werkzaam bij xCore) in contact met xCore. Er werd tijdelijk een vervanger gezocht voor de officemanager. Ik besloot te solliciteren, zodat ik ook wat ruimte had om na te denken over wat ik nou echt wilde.”
De start
En zo geschiedde: Annette werd in 2017 aangenomen als officemanager. Deze functie bestond voornamelijk uit administratieve taken, telefoon- en e-mailbeantwoording. “Als iemand belde met een probleem, dan verbond ik de telefoon door. Maar vervolgens wilde ik wel weten wat de aangedragen oplossing was, zodat ik er zelf ook van kon leren. Daarnaast had ik als officemanager veel te maken met verschillende afdelingen, hierdoor kreeg ik ook snel veel inzicht in de verschillende werkprocessen van het bedrijf.”
Servicedesk en verder...
Toen de oorspronkelijke officemanager weer terugkwam, waren er ook verschuivingen binnen het xCore-team. Hierdoor kwam er een plekje vrij bij de servicedesk en dat maakte Annette ook weer nieuwsgierig. “Deze stap was best een grote overgang, omdat ik geen enkele technische achtergrond had. Ik besloot er vol voor gegaan en voordat ik het wist kon ik de meeste vragen zo beantwoorden! Ik denk dat zolang je geïnteresseerd en nieuwsgierig bent, je zaken eigen kunt maken.”
Daar bleef het niet bij. Al snel kwamen er meer vragen en groeide Annette door tot xCore-consultant. “Naast mijn werk op de servicedesk mocht ik nieuwe producten testen en klanten hierin begeleiden met diverse pilottrajecten. Dat vond ik erg leuk: een mooie dubbelrol waarbij ik mijn kennis kon uitbreiden en nog dieper op het klantproces kon ingaan.”
Servicedeskcoördinator
xCore en daarmee de servicedesk zijn de laatste twee jaar enorm gegroeid en daarmee kwam gelijk weer een nieuwe uitdaging. “Een mooie ontwikkeling natuurlijk, maar hoe waarborg je dan de kwaliteit van de servicedesk? Je voelt hem al aankomen, dat begon natuurlijk bij mij te kriebelen en kon niet wachten om mij daarin vast te bijten. Daarom ben ik nu aan de slag als servicedeskcoördinator.” Inmiddels is het servicedeskteam meer dan verdubbeld, werken we met telefonische intakes en zorgen we door middel van het organiseren van kennissessies voor kennisoverdracht binnen de organisatie.’’
Rollercoaster
“Terugkijkend op de afgelopen vijf jaar was voor mij echt een rollercoaster. Ik heb geen aansluitende opleiding of cursus afgerond voor de werkzaamheden die ik doe. En natuurlijk stoot ik ook regelmatig mijn hoofd. In dat geval kan ik terecht bij collega’s of het MT. Echt learning on the job dus! “
Inmiddels is Annette er over uit dat ze bij xCore op haar plek zit. Het idee van een kunstenaarsbestaan heeft ze achter zich gelaten. Haar creativiteit en uitdaging kan ze volop kwijt in haar huidige werk als servicedeskcoördinator. “Daarnaast hoop ik op persoonlijk vlak nog steeds mooie stappen te maken en nieuwsgierig te blijven. Wie weet wat de toekomst dan zal brengen!”