Klantcases

Online Ondernemen: UV-Fashions

Jaren knokken brengt handelsbedrijf succes en 20 miljoen?

Succesvolle handelsbedrijven weten ‘gaten’ in de markt te vinden en hierop in te spelen. Jan Willem van der Sterre, oprichter van UV-fashions, is zo’n handelaar. Nadat zijn vader overleed aan de gevolgen van huidkanker, begon de zoektocht naar de beste UV-beschermende kleding. Echter bleek dat UV-beschermende kleding lastig te vinden was in eigen land en daarom besloot hij het in 2011 zelf te importeren. Wij spraken met eigenaar Jan Willem van der Sterre. In dit blog vertelt hij over de ‘ups en downs’ van handelsbedrijf UV-Fashions.

1000 fysieke verkooppunten
Nog geen 5 jaar later is UV-Fashions marktleider op het gebied van UV-beschermende kleding en accessoires in Europa. “Het succes is ons absoluut niet komen aanwaaien, maar ik ben van mening dat als je iets écht wil, je het kunt waarmaken. Het is mijn missie om ervoor te zorgen dat iedereen in Europa eenvoudig UV-kleding kan kopen. Momenteel zijn er 50 fysieke punten in Europa waar onze producten worden verkocht. In 2020 wil ik minimaal 1000 fysieke verkooppunten hebben.”

‘Wij creëren wat er nog niet is’
Typerend voor de werkwijze van Jan Willem is groot denken en lef tonen. “Ik heb International Business gestudeerd in Texas en daar heb ik veel geleerd, onder meer over klantenservice. Ook bevalt de Amerikaanse mentaliteit mij wel. Als je in Nederland iets nieuws opzet, gaan mensen er vaak in eerste instantie vanuit dat het niets is. Ik herinner me onze 1e negenmaandenbeurs nog goed. Met het recente overlijden van onze vader, stonden mijn zusje en ik super gemotiveerd op de beurs. We hadden destijds nog niet zulke mooie merken als nu, maar onze missie stond wel al als een huis. Mensen vonden onze producten niets en we werden nog nèt niet recht in ons gezicht uitgelachen.”

Jaren voor moeten knokken
Ondanks deze moeilijke start liet Jan Willem zich niet uit het veld slaan. “Ik ben ervan overtuigd dat je met volharding en doorzettingsvermogen vrijwel alles kunt bereiken. Wanneer ik bijvoorbeeld wil samenwerken met bepaalde bedrijven, geef ik niet snel op. Ondanks dat de meeste grote bedrijven hier in het begin geen oren naar hadden, zocht ik elke 3 maanden opnieuw contact. Ook al kreeg ik keer op keer ‘nee’ te horen, mensen werden wel steeds nieuwsgieriger naar de man achter UV-Fashions. Ik heb er jaren voor moeten knokken, maar ons assortiment vind je nu wel bij gerenommeerde bedrijven als bol.com, Amazon, Kleertjes.com, de Bijenkorf en Topshelf.”

Fors geïnvesteerd in automatiseren
In een rustige periode verwerkt UV-Fashions zo’n 50 tot 100 bestellingen per dag, terwijl dat in het hoogseizoen kan oplopen tot 500 tot 750 orders per dag. “Goede systemen zijn voor ons een must. Mijn doelstellingen liegen er niet om, ik kan het me niet permitteren om mijn tijd te verdoen aan administratieve handelingen. De 1e jaren heb ik dan ook fors geïnvesteerd in het automatiseren van mijn bedrijf, zodat de systemen voor ons werken in plaats van andersom.”

Orders van 2 volle dagen naar paar uurtjes
De 1e stap naar succes was de automatiseringsslag met behulp van Exact Online Handel. “Net als de meeste ondernemers hield ik in het begin alles bij in Excel, maar al snel was dit niet meer te doen. Vooral retouren waren een crime. Nu zijn de retouren via xCore van A tot Z geautomatiseerd. Ook maken we dankbaar gebruik van de aflettermodules. Voorheen controleerden we alle orders en facturen handmatig, nu doet het systeem dat voor ons. En sinds alle logistieke processen zijn gekoppeld met Exact Online, is UV-Fashions een gestroomlijnde machine. Orders waar mijn magazijnmedewerkers voorheen misschien wel 2 volle dagen mee bezig zouden zijn, doen ze nu in een paar uurtjes.”

Omzet van 20 miljoen vóór 2030
De meeste ondernemers kiezen eerst voor een tussenoplossing, maar Jan Willem kiest direct voor het allerbeste. “Niet alleen op het gebied van UV-werende kleding en accessoires hebben we het hipste van het hipste, ook qua techniek wil ik voorop lopen. Alleen dan kun je écht meedoen en groeien. Afgelopen jaar hadden we een omzet van een miljoen, in 2020 wil ik hier 10 miljoen van maken en in 2030 heb ik een doelstelling van 20 miljoen euro. Dit klinkt fors, maar Europa heeft zo’n 500 miljoen inwoners, dus zelf vind ik het nog vrij bescheiden.”

Auteur: Dirkjan Vis – Onlineondernemen.nl/Ecommercenews.nl

Logo LinkedIn Logo Facebook Logo Twitter Logo Whatsapp

Lees meer