Klantcases
-
22 april 2025
Klantcase: VANLIER x Bluebird Day
Bij de overstap naar een nieuwe Magento 2-webshop was het voor Tiddo Hartman van het Brabantse schoenenmerk VANLIER cruciaal dat het nieuwe platform niet alleen visueel sterker werd, maar ook technisch toekomstbestendig. “We willen zo veel mogelijk gestandaardiseerd en geautomatiseerd hebben,” legt hij uit. “Dus standaardkoppelingen van partijen die goed samenwerken, in plaats van allerlei maatwerk. De koppelingen van xCore passen daar perfect bij. Het zijn stabiele oplossingen die écht schaalbaar zijn.” In samenwerking met e-commercebureau Bluebird Day zijn de koppelingen geïmplementeerd. Ook het retourbeleid van VANLIER is volledig geautomatiseerd door gebruik te maken van Sendcloud en bijbehorende koppeling.
VANLIER en Bluebird Day
VANLIER, van oorsprong een traditioneel Brabants familiebedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van schoenen, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig schoenenmerk met de focus op herenmode. Naast zeven fysieke winkels verkoopt het merk het grootste deel van de collectie online. Tiddo Hartman, operationeel directeur bij VANLIER: “Wij ontwikkelen met ons eigen team collecties voor het midden-hoogsegment.” Onlangs is de nieuwe webshop voor VANLIER gelanceerd, ontwikkeld door e-commercebureau Bluebird Day. Danny Loeffen, product owner bij Bluebird Day: “Wij helpen bedrijven met het ontwikkelen van hun e-commercestrategie tot en met de optimalisatie van hun e-commerceactiviteiten, zoals het design en de ontwikkeling van hun e-commerceplatform. Dit hebben wij ook voor VANLIER gedaan.”
Oude webshop voldeed niet meer
VANLIER gebruikte jarenlang een op maat gemaakt platform voor hun website, maar dit voldeed niet meer. Om ook niet meer afhankelijk te zijn van één webpartner, ging Tiddo op zoek naar een universeel platform, zoals Magento of Shopify. “Ik had al ervaring met Magento en op advies van Bluebird Day hebben we gekozen voor dit platform. Ook vanwege de mogelijkheden voor internationalisering en de flexibiliteit.” Danny van Bluebird Day vult aan: “Na een technische scan en een begroting te hebben gemaakt, was starten met een nieuwe Magento 2-installatie technisch gezien het meest interessant.”
Meer sfeer en beleving
Toen eenmaal besloten was om voor het Magento 2-platform te gaan, was het tijd voor de volgende stap. Tiddo: “Eigenlijk wisten we heel goed wat we wilden met een nieuwe shop, namelijk meer sfeer, beleving en storytelling. Oftewel: het merk VANLIER meer branden. En natuurlijk de functionaliteiten toevoegen die we in de oude shop misten. We hebben onze wensen in een lijstje gezet en zijn gaan schetsen. Hiermee zijn we naar Bluebird Day gegaan.” Danny: “Normaal doen we een designtraject met de klant, maar VANLIER wist goed wat ze wilden, dus deze fase hebben we overgeslagen. Wel zijn we om tafel gegaan om hun wensen duidelijk in kaart te brengen en te prioriteren op basis van het MOSCOW-principe: must have, should have, could have, won’t have.”
Zoveel mogelijk standaardiseren
Nadat de look and feel van de website was bepaald, werd de backend in kaart gebracht. VANLIER werkt hiervoor samen met een vaste IT-consultant om de technische structuur en bijbehorende processen te analyseren. Op basis daarvan is vastgesteld hoe de e-commerceflow zo efficiënt mogelijk ingericht kan worden. Onder andere door te bepalen welke koppelingen nodig zijn en welke processen geautomatiseerd kunnen worden. Tiddo: “Een van de conclusies is dat Magento data moet uitwisselen met Exact Globe en vice versa. We willen zo veel mogelijk gestandaardiseerd hebben. Dus gewoon standaard koppelingen van goede partijen die met elkaar samenwerken en niet allerlei losse oplossingen bouwen. Want als je dan een update of wijziging hebt, vliegt alles eruit.”
xCore-koppelingen
Tiddo benadrukt het belang van een gestandaardiseerde aanpak bij de implementatie van de koppelingen: “We maakten al gebruik van de Aflettermodule van xCore en die werkt goed, dus daarmee stond voor ons vast dat we ook de standaardkoppeling tussen Magento 2 en Exact van xCore wilden hebben.” Deze koppeling heeft xCore in overleg met Bluebird Day geïmplementeerd, maar Tiddo bleef ook nauw betrokken bij het proces. “Ik was volledig op de hoogte van de stappen die zij hebben gemaakt, want ik vind het belangrijk dat je weet wat er gemaakt wordt en ik daar eventueel nog invloed op kan uitoefenen. We weten zelf heel goed wat we willen, maar de technici, in dit geval xCore en Bluebird Day, weten het gewoon beter, dus hun advies was voor ons leidend.” Danny van Bluebird Day beschrijft hoe de afstemming tussen de systemen verliep: “De implementatie hebben we volledig overgelaten aan xCore, wat dat is hun expertise. Tussentijds hebben we wel veel met Tim van xCore geschakeld, zodat we wel weten dat de data uit Magento op de juiste manier in Exact terechtkomt.”
Tevreden
De nieuwe webshop van VANLIER is pas recent live gegaan, maar de Duitse versie van de nieuwe webshop wordt al een tijdje gebruikt. Een daar wordt de Magento 2 & Exact Globe koppeling volop gebruikt. Tiddo is enthousiast: “De koppeling werkt perfect! Gewoon stabiel, zoals we het graag wilden. De vorige koppeling was niet slecht, maar deze koppeling is veel professioneler. Hiermee kunnen we gemakkelijk in aantal orders groeien; of je nu 10.000 of 200.000 orders hebt, de website en de koppeling blijven stabiel draaien. En uiteraard de Aflettermodule van Buckaroo met Exact Globe ook. Hiermee kunnen we echt opschalen.”
Retourbeleid automatiseren
Ook het retourbeleid van VANLIER is volledig geautomatiseerd door gebruik te maken van Sendcloud. Hier heeft Bluebird Day met xCore aan gewerkt. “Samen met Tim van xCore zijn we bezig geweest met maatwerk voor VANLIER voor de overstap naar Sendcloud,” legt Danny uit. Het doel is dat wanneer een retour wordt aangemeld in Sendcloud, de data automatisch wordt doorgezet naar Magento 2. De koppeling tussen Sendcloud en Magento heeft Bluebird Day ontwikkeld. Vanuit Magento wordt via de Magento 2 & Exact Globe koppeling van xCore deze data doorgezet naar Exact. VANLIER kan de retouraanvraag goedkeuren in Exact, waarna de goedkeuring wordt teruggekoppeld naar Magento om zo de terugbetaling automatisch door te zetten naar Buckaroo. “Dit proces is nu volledig geautomatiseerd met Sendcloud, terwijl het anders handmatig via verschillende systemen had moeten verlopen. Het enige dat VANLIER hoeft te doen, is de retouraanvraag goedkeuren in Exact,” vervolgt Danny. “Dit is echt een waardevol stuk maatwerk bovenop de basisconnectie tussen Magento en Exact.”
Klaar voor groei
Het belangrijkste doel van VANLIER is een naadloze ervaring voor de consument. “Als dat lukt, dan keren klanten sneller terug. Een eerste ontmoeting op je website moet goed zijn en je merkt dat het allemaal steeds beter moet om een goede eerste indruk achter te laten, want er is veel concurrentie,” vindt Tiddo. Daar is Danny het mee eens: “Een goede website of webshop converteert beter. En bovendien is het ook fijn dat alles zo veel mogelijk geautomatiseerd en gestandaardiseerd is. Op het moment dat de online verkopen enorm toenemen, ben je voorbereid en hoef je niet extra personeel aan te nemen.” Met ongeveer zestig procent online verkopen – een aanzienlijk aandeel voor een traditioneel schoenenmerk – zijn de koppelingen van xCore van grote waarde. Deze zorgen voor een naadloze integratie tussen de verschillende systemen, waardoor het volledige proces van bestelling tot retour efficiënt verloopt en VANLIER klaar is voor verdere groei.
VANLIER
Van Lier is een Nederlands schoenenmerk, opgericht in 1815 in Loon op Zand. Het bedrijf staat bekend om zijn ambachtelijke herenschoenen, vervaardigd uit hoogwaardig leer. Traditioneel vakmanschap wordt gecombineerd met moderne ontwerpen. De collectie varieert van klassieke veterschoenen tot eigentijdse sneakers.
Bluebird Day
Bluebird Day is een e-commercebureau dat bedrijven helpt bij het ontwerpen, bouwen en optimaliseren van digitale platformen. Ze bieden strategisch advies, UX/UI-design en technische ontwikkeling, met expertise in onder andere Magento en Shopify. Bluebird Day richt zich op schaalbare oplossingen die bijdragen aan digitale groei en klantbeleving.