Stichting Alzheimer lanceert nieuwe sokkencampagne
Grofweg krijgt één op de vijf mensen alzheimer of een andere vorm van dementie. Met de jaarlijkse SOCKS-campagne wil Stichting Alzheimer deze ziekte bespreekbaar maken én geld ophalen voor onderzoek. Vorig jaar bracht de campagne maar liefst 380.000 euro op en dit jaar hoopt de organisatie daar ruimschoots overheen te gaan.
“Alzheimer is (nog) niet te genezen, maar het kan wel behandeld worden”, zegt Vincent Carvalho Mota, vrijwilliger bij het Alzheimer Lab. Om meer inzicht te krijgen in alzheimer en andere hersenziekten is onderzoek een must. “Hier hebben we geld voor nodig, veel geld.” De winst van de sokkenactie komt dan ook volledig ten goede aan het alzheimeronderzoek van het Alzheimercentrum Amsterdam.
Sokken met een boodschap
Hoewel alzheimer de duurste ziekte van ons land is – en dementie zelfs de snelst groeiende aandoening – is de impact ervan bij de meeste mensen veel minder bekend dan van bijvoorbeeld hart- en vaatziekten of kanker. Door twee verschillende sokken uit te brengen, die de verwarring symboliseren waar alzheimerpatiënten dagelijks mee te maken hebben, wil de organisatie de bewustwording vergroten.
De 140.000 paar sokken die dit jaar zijn geproduceerd, zijn zowel via een eigen webshop als bij diverse fysieke verkooppunten te koop. Van elk verkocht paar (7,99 euro) komt minimaal vijf euro ten goede aan het onderzoek. “De actie draait op vrijwilligers. Maar bepaalde kosten, zoals de productie en het transport, kunnen wij ook niet uitsluiten”, zegt Vincent. “Gelukkig zijn er diverse organisaties die ons helpen om de uitgaven minimaal te houden.”
Exact en xCore bundelen krachten
Eén van die organisaties is Exact, die haar medewerkers jaarlijks drie dagen schenkt om vrijwilligerswerk te doen bij een initiatief naar keuze. “Er zijn bedrijven die ervoor kiezen om een bepaald percentage van de winst over te maken aan een goed doel. Wij vinden het fijn als medewerkers zich inzetten voor doelen of projecten die hen echt raken”, vertelt Corporate Social Responsibility Manager Olav Provily.
Toen een collega aangaf de SOCKS-campagne te willen ondersteunen, kon hij dan ook direct op bijval rekenen van Olav. “Onze consultant Hartger Swanink besteedde anderhalve dag aan het inrichten van de voorraadadministratie, wat bij een grootschalige actie als deze essentieel is.” Daarnaast deed Hartger een beroep op xCore; de koppelaar waarmee Exact al jarenlang samenwerkt.
xCore zorgde vervolgens – ook geheel belangeloos – voor de koppeling tussen de webshop en het administratiepakket van Exact Online. Daarnaast implementeerde xCore haar Aflettermodule, waardoor Stichting Alzheimer de openstaande posten in Exact Online niet meer handmatig hoeft te matchen. “Zulke acties dragen enorm bij aan het succes van onze SOCKS-campagne. Niet in de laatste plaats omdat wij hierdoor veel meer tijd overhouden om alzheimer de wereld uit te helpen”, besluit Vincent.
Wil jij de strijd tegen alzheimer steunen? Bestel dan snel de sokken via de webshop en ga het gesprek aan met anderen.